Peste 70% dintre românii din diaspora folosesc rețelele sociale pentru a se informa despre ce se întâmplă în țară
Barierele de comunicare ale românilor de pretutindeni cu țara
Reprezentanții RePatriot – un proiect al Romanian Business Leaders (RBL), au prezentat astăzi rezultatele cercetării sociologice “Comunicarea cu românii de pretutindeni”, un sondaj relevant la care au răspuns 1141 români din 31 de țări. Tot astăzi, s-a anunțat organizarea Repatriot Summit 2021, la care vor participa peste 200 antreprenori români cu afaceri de succes în străinătate.
Pentru a afla cât mai multe despre barierele de comunicare ale românilor de pretutindeni cu țara, Repatriot a realizat și anul acesta un studiu, finalizat în luna iunie, pe un eșantion de 1.141 de români care trăiesc în afara granițelor – în țări precum Germania, Spania, Italia, UK, Irlanda, SUA, Germania, Franța, plecați din aproape toate județele României. La întâlnirea cu presa de azi a fost anunțat și Summitul Repatriot 2021 – “Credem în România”, care va fi deschis pe 30 septembrie la Palatul Parlamentului, iar sesiunile și Gala “Top 100 Români de Pretutindeni” vor avea loc la Sinaia în perioada 1-3 octombrie.
Conform sondajului, peste 82 % dintre românii din Diaspora preferă să comunice online cu cei din țară, prin Whatsapp în primul rând (81% dintre aceștia), și în proporție mai scăzută prin e-mail și Instagram.
Aproape 67% dintre respondenți comunică cel mai mult cu părinții, iar 70% dintre aceștia spun că vorbesc cu cineva de acasă de câteva ori pe săptămână, 16% o dată pe săptămână și 5% doar o dată pe lună. Românii din străinătate preferă să primească informații diverse și știri despre România prin rețelele sociale, în proporție de peste 70 %, iar circa 30% doresc să primească informații prin e-mail sau prin aplicații mobile dedicate Diaspora.
Cu ce instituții au comunicat cel mai bine românii din Diaspora?
35,5% dintre respondenți comunică cel mai bine cu ambasadele, 30% cu bisericile din comunitățile respective, iar 25,7% sunt de părere că au o comunicare bună cu administrațiile locale din România. Indiferent de cât timp sunt plecați în străinătate, de vârstă sau de nivelul de educație, românii din afara granițelor își doresc să știe ce se întâmplă în țară și mai ales de noutățile și oportunitățile din localitatea de unde au plecat. 54% vor să primească informații despre locurile frumoase din România care ar merita vizitate, iar peste 33% sunt interesați de locurile de muncă din România și oportunități de afaceri. Astfel, se poate estima că o parte însemnată dintre românii din Diaspora ar fi dispuși să revină în România dacă găsesc locuri de muncă corespunzătoare sau află despre oportunități de afaceri.
“Aceasta cercetare arată faptul că implicarea Bisericii alături de antreprenorii buni, alături de funcționarii buni și onești ar putea reprezenta baza unei acțiuni de mai bună conectare și comunicare cu românii de pretutindeni. Pentru ca o astfel de inițiativă să aibă succes este nevoie de multă diplomație și înțelegere a slăbiciunilor existente alături de o dorință de acțiune și inteligență luminată”, a transmis Pr. Dr. Nicolae Dascălu, consilier patriarhal coordonator al Centrului de Presă Basilica al Patriarhiei Române.
Românii au deprins cunoștințe valoroase în țările de adopție și sunt dispuși să facă transferul acestora către România și să se implice în proiecte care să ajute țară să se dezvolte. Peste 54% vor să vină cu sfaturi și idei despre cum ar trebui făcute lucrurile în administrație, în timp ce peste 47% sunt dispuși să vină cu soluții concrete la probleme sociale și economice. Un procent însemnat de români, de 25%, sunt dispuși să transmită, să aducă în țară, cunoștințe tehnice și științifice dobândite în străinătate.
Prezentarea sondajului o puteți descărca de aici.
O comunicare mai bună, mai corectă, i-ar putea determina pe români să revină acasă? Peste 22% dintre cei chestionați au spus că da și 39% că încă nu știu. Procentul celor aflați de 20-30 de ani în Diaspora și care declară că ar veni înapoi în țară este mai mare, de peste 33%.
_
VIDEO: Conferință de presă lansare sondaj
Dragoș Anastasiu, coordonatorul – Repatriot Turism, a spus că „Fiecare român din străinătate e un Ambasador și poate promova România. Haideți să fiți turiști în România împreună cu prietenii din țara în care locuiți acum! Avem o țară minunată!”
Mesajul Repatriot se concentrează pe o conectare mai bună a românilor cu spirit antreprenorial pentru că România oferă multe oportunități ce pot fi fructificate mai bine prin puntea făcută între mediul de afaceri național și cel din Diaspora.
“Invităm alături de noi toți românii din diaspora care vor să redescopere România autentică. În 6 iulie, la ora 19:00, avem un nou eveniment din seria Repatriot Turism Talks. Ediția a II-a, “Hai în Oltenia”, care va reuni antreprenori și profesioniști în turism din Oltenia, alături de autorități locale, pentru a discuta despre potențialul turistic al acestei regiuni”, a transmis Hilde Brandl, fondator UNITH2B, voluntar Repatriot și Antreprenorești.
Prezentarea sondajului o puteți descărca de aici.
***
Cercetarea a fost realizată de Andra Giucă, în cadrul unei lucrări stiintifice mai ample, cu sprijinul experților RePatriot, prin aplicarea online a chestionarelor. Mulțumim tuturor colaboratorilor și în mod special pentru coordonarea știintifică Profesorului Pr. Dr. Nicolae Dascălu, pentru analiză, corelații și balansarea eșantionului sociologului Prof. Dr. Bruno Stefan, pentru aparatul statistic și matematic și pentru consultarea strategică lui Marius Bostan.