Despre unirea ideilor novatoare ca sursă a binelui comun, cu Felix Pătrășcanu
Felix Pătrășcanu, co-fondator FAN Courier, lider de piață în curieratul românesc: “Văd o unire a ideilor novatoare venită de peste tot unde există români. E ceea ce ne poate face bine tuturor”.
–
Volumul și diversitatea mărfurilor transportate, numărul comenzilor și ritmicitatea lor indică și trendul de dezvoltare al economiei românești. Digitalizarea și tehnologia au pătruns în acest domeniu foarte rapid, dând naștere la noi provocări.
Felix Pătrășcanu a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu despre aceste provocări și să ne dezvăluie câteva planuri de viitor.
Cum se vede creșterea României din industria în care activați ?
Felix Pătrășcanu: Principalul motor de creștere în industria noastră este și va rămâne ceva ani de acum încolo vânzările online. Acum 4-5 ani vânzările online aveau o pondere de 3-4 % din totalul vânzărilor, astăzi ele depășind 40%. Suntem a două țară după Polonia că număr al populației din estul Comunității Europene și avem un apetit în creștere pentru acest gen de cumpărături. Bineînțeles că, pentru a putea beneficia de această oportunitate, avem nevoie de investiții, investiții pe care noi cei din companie le vedem venind din două părți: investițiile proprii constând în flota auto, în angajați, informatizare și automatizare și investițiile făcute de stat în infrastructură de autostrăzi, mediu concurențial sănătos, predictibilitate în legile fiscale. În ceea ce ne privește, planul nostru de investiții este în grafic. De cealaltă parte lucrurile nu stau deloc bine, fapt ce ne creează mari dificultăți.
Care ar fi primii 3 factori care au contribuit succesului companiei FAN Courier?
Felix Pătrășcanu: În primul rând foarte multă muncă și consecvență, bun simt și apoi foarte multă inovație. Toate aceste lucruri trebuie transmise zi de zi organizației, dar nu printr-o obligativitate ci că pe un lucru liber consimțit, în care să crezi că îți face bine ție și celor din jurul tău. Orice măsură luată trebuie să urmeze o logică la care să consimtă toată lumea. Bineînțeles că nu reușim întotdeauna, dar încercăm să fim cât mai aproape de aceste obiective.
Vă gândiți la o extindere internațională?
Felix Pătrășcanu: Suntem deja în Bulgaria. Timid deocamdată, dar cu așteptări mari. Ne gândim serios la Basarabia. Clienții ne cer prezența acolo și, la un moment dat, vom face și acest pas. Suntem “prinși” în țară de foarte multe investiții necesare pieței de aici, dar intenția de a ne dezvoltă regional există.
Cum vă descurcați cu atragerea oamenilor buni în cadrul companiei?
Felix Pătrășcanu: Suntem o companie mare care numără aproape 6000 de angajați în toată țară. Un număr atât de mare de colegi, întins pe teritoriul întregii țări e o provocare destul de interesant de gestionat. Căutăm să-i facem față învățând din mers. N-am știut întotdeauna să găsim căile cele mai potrivite, de aceea, în acest moment, prioritatea noastră principală e de a păstra valorile în companie și de a atrage altele noi prin aderarea acestora la o scară de valori certificată de o construcție comună.
În ce alte domenii mai aveți investiții?
Felix Pătrășcanu: Cum curieratul face parte din logistică, businessurile adiacente sunt foarte multe. Depozitare, transport, last mile delivery, warehousing, efulfillment sunt, iată, oportunități pe care le vom exploata în curând. Deja am început să oferim servicii pe 1000 metri pătrați și învățăm să găsim soluții ce vin în întâmpinarea clienților noștri.
Ce părere ai despre antreprenorii români aflăți în toată lumea? Pot reuși și acasă? Ce mesaj le-ați transmite?
Felix Pătrășcanu: Am cunoscut și continui să cunosc români extraordinari în Diaspora care au afaceri de toată ispravă în țările de adopție și nu numai. Îndemnul meu este de a investi în țară. O să fiu întrebat de mulți de ce ar face-o, atâta timp cât condițiile din țară sunt cele pe care le cunoaștem. O să repet același răspuns de fiecare dată: oportunitățile fantastice oferite de piață din România, în pofida tuturor lucrurilor care lipsesc României: infrastructură, predictibilitatea legilor fiscale, comportamentul majorității oamenilor politici, etc. Societăți ideale nu există.
Oriunde sunt probleme legate de corupție, schimbări legislative care-ți pot pune în pericol afacerea. România face parte din acest joc cu unele tușe mai pronunțate față de alte țări europene. Și cu toate acestea, eu cred că odată cu investițiile făcute de românii din Diaspora se va face și transferul de cunoștințe civice pe care aceștia le poate aduce din țările de adopție. România are nevoie de o resetare a mentalității la nivel de individ.
Care crezi că este contribuția unui eveniment precum Summitul RBL și în ce direcție ar trebui să acționeze împreună oamenii de afaceri din România? Care este diferența între Summitul RBL și Summitul RePatriot?
Felix Pătrășcanu: Orice manifestare care face posibilă întâlnirea unor oameni cu idei de valoare nu poate fi decât benefică, de aceea nu aș face o diferența între cele două summit-uri. Suntem în an centenar, iar diferențele dintre români, oriunde s-ar află aceștia, ar trebui să dispară. Văd o unire a ideilor novatoare venită de peste tot unde există români. E ceea ce ne poate face bine tuturor.
Abia aștept să ne revedem cu toții la cele două summit-uri.
Andra Giucă