Prima companie aeriană multinațională a fost din România. Povestea fascinantă dintre un bancher român și un aristocrat francez
De curând a apărut în librăriile din Franța istoria primei companii aeriene internaționale din lume, cartea poartă titlul: ”La C.F.R.N.A.-C.I.D.N.A. première compagnie aérienne européenne 1920-1933: Aux origines d’Air France”, de Maryla Boutineau, 24 noiembrie 2020. Textul relatează despre Compania Franco-Română de Navigație Aeriană, înființată în 1920.
A fost prima companie aeriană din România, prima companie aeriană multinațională și prima companie aeriană transcontinentală. Povestea pare desprinsă dintr-un film: suntem la sfârșitul Primului Război Mondial și mulți dintre piloții avioanelor de luptă nu mai au ce face. Câțiva rămân în armată, alții fac spectacole de acrobații aeriene, alții își schimba complet domeniul de activitate. Și unul dintre ei, Pierre de Fleurieu, aristocrat, se angajează la o bancă: filiala franceză a băncii Marmorosch Blank. Tatăl său, supărat că fiul a ajuns să lucreze la ghișeu, solicită o audiență președintelui băncii, românul Aristide Blank, în care îi cere ferm sa îl concedieze pe băiatul care ”prestează o muncă nedemnă pentru un aristocrat”. Dar Blank face altceva, se întâlnește cu tânărul Pierre de Fleurieu, e cucerit de personalitatea sa, de ideile sale privind posibilitatea realizării unor zboruri comerciale și îi oferă aproape imediat un cec de multe milioane de franci. Și așa începe fascinanta poveste – cu banii bancherului român și cu visele tânărului pilot francez se naște Compania Franco-Română de Navigație Aeriană. Și cu sprijinul statului român, Nicolae Titulescu fiind cel care a spus: “aviația trebuie să fie clasificată ca un instrument de pace, în special în Europa Centrala, unde persistă tensiuni. E o idee bună să înființăm o companie aeriană cu sprijinul României”.
Ca urmare, sunt angajați piloți care luptaseră în război, sunt amenajate avioane care nu transportaseră niciodată pasageri, sunt construite aerodromuri. Se zboară din etapă în etapă. Paris – Strasbourg – Viena – Praga – Varșovia – București (care a fost inclus in 12 septembrie 1922). Avioanele sunt mai mici sau mai mari, mai fiabile sau mai puțin și poartă nume care par azi exotice: Potez, Spad, Bleriot, Hispano-Suiza. E multă dăruire, mult entuziasm, e pionierat. Au loc și incidente, și accidente: aterizări forțate, prăbușiri, avioane distruse, vieți pierdute…Dar compania se extinde in timp și rutele de zbor sunt tot mai multe.
Se scriu pagini frumoase în presă, Hemingway și Paul Morand sunt printre cei care o popularizează. Iată, de exemplu, ce spunea un pilot despre primul zbor de noapte Belgrad – București din 19 septembrie 1923 ”Zburăm în lumina lunii. Vedem perfect munții și Dunărea care șerpuiește în defileu. Nu e nici o problemă să ne orientăm. Trecem peste Turnu Severin, e un oraș mare, bine iluminat…aterizăm fără probleme la București. Zborurile de noapte sunt minunate!”. Cartea e și o ocazie de a descoperi capitalele în care se fac escalele. Astfel, un pilot vede Bucureștiul ca fiind ”un oraș atât de agreabil ! Cel mai frumos, fără îndoială, din toată aceasta parte a Europei : străzi largi, clădiri frumoase și se vorbește o franceza atât de bună …”. România este foarte prezentă în aceasta carte, de altfel. Sunt menționați Vlaicu, Vuia, Coandă, prințul Bibescu și, mai ales, familia regală ,”pasionată de aviație”. Numele companiei rămâne neschimbat câțiva ani, după care, ca urmare a succesului, se transformă în Compania Internațională de Navigație Aeriană. Iar în 1933, aceasta aventură se încheie, pentru a da naștere altora: se nasc companiile Air France și LARES, din care avea să apară apoi Tarom. “E o carte extraordinară, la care autoarea, Maryla Boutineau, a lucrat mulți ani și a studiat multe arhive. Și de-abia aștept să fie tradusă în română”, spune Luca Niculescu, ambasadorul României în Republica Franceză.
Deci, 12 septembrie 1922 este data de la care primii români s-au putut întoarce în țară pe calea aerului.
Sursa: Facebook/Luca Niculescu