Laura Lică
De la jurnalist în Statele Unite, la patron de agenție de publicitate în București
Laura Lică deține de 10 ani o agenție de publicitate în București- Bell Creative Studio. S-a lovit de toate provocările tipice unui antreprenor în România, de la provocarea de a forma o echipă stabilă și competitivă, până la a își păstra un portofoliu de clienți solid.
Dar, după ce a călătorit foarte mult și a lucrat în Seattle, Statele Unite, s-a lovit și de alte provocări, să se raporteze la valori internaționale, la un alt tip de etică de lucru. A așteptat de la cei din jur seriozitate, rigoare, disciplină, atenție la detalii, loialitate față de client. Asta a făcut drumul mai greu. Dar ea spune că a meritat. Cumva, deși nu a fost niciodată simplu, a ieșit mereu „pe plus”. Libertatea pe care o simte antreprenorul când își inventează propriul drum, când e singur responsabil de rezultatele sale, i s-a potrivit.
Laura a fost alături de noi la ediția a patra a Summit-ului RePatriot și a avut amabilitatea de a ne da un interviu, pe care vă invităm să-l vedeți mai jos.
Cum ai ajuns să lucrezi în Seattle? Erai jurnalist pe atunci, nu?
Da, eram un jurnalist foarte pasionat, foarte curios. Lucram la Evenimentul Zilei, în secția de investigații și am avut ocazia să învăț de la cei mai buni. Am trait cu mare pasiune profesia de jurnalist. Simțeam că pot să contribui cu ceva, că adevărul adus în fața publicului va schimba România încet, încet. Și așa a și fost, chiar dacă eu am fost doar unul dintre nenumărații jurnaliști curajoși și dedicați de la Evenimentul.
Am obținut o bursă foarte prestigioasă, Alfred Friendly Fellowship, care mi-a permis să studiez la Maryland University, la Poynter Institute și să public în Seattle Post Intelligencer, în statul Washington. A fost o experiență extraordinară, care m-a făcut să evoluez accelerat.
Ce s-a întâmplat când te-ai întors în România?
Ei bine, viața ne mai duce și de mână… Când m-am întors nu-mi mai găseam locul niciunde. Ce învățasem în State era la alt nivel, iar presa din România începuse să o ia pe o pantă descendentă. Nu se mai investeau așa mulți bani în reportaje și investigații, jurnaliștii începuseră să fie nevoiți să se documenteze din goana calului și să scrie foarte repede, foarte mult. Mie îmi plăceau mai mult materialele care aveau nevoie de timp de documentare mai lung.
Oricum, am continuat 3 ani în presă – am fost redactorul șef al Bucharest Daily News, un cotidian dedicat expaților din România. A fost o experiență senzațională, o altă perspectivă. Prezentăm toată actualitatea din România pentru oameni foarte influenți, mulți dintre ei diplomați care raportau mai departe în țările lor ce se întâmpla la noi. Așa că abordarea noastră era important să fie clară, să explicăm pe larg contextul fiecărei știri și să fim obiectivi. A fost și o ocazie să îmi văd țara prin ochii altor naționalități și am avut multe de învățat din asta. În primul rând, să fiu mândră de noi.
Și cum ai ajuns să fii antreprenor?
După Bucharest Daily News am fost angajată să formez o echipă de Corporate Publishing pentru Medien Holding. Acolo am început să îmi folosesc abilitățile de comunicator în favoarea diverselor companii care aveau nevoie de promovare. În câțiva ani însă am descoperit că nu mă regăsesc în cultura corporatistă și că nu voi fi niciodată fericită acolo. Indiferent de performanțe și de rezultate, toți eram la fel. Am plecat să lucrez pe cont propriu și am descoperit imediat satisfacția de a face treaba asa cum simțeam eu că e corect. Când ești antreprenor, ești liber să încerci să faci cât de bine poți tu, cat de repede și cat de mult. Nu e nimeni care să încerce să te convingă că e prea greu sau un cuvânt pe care nu am putut să îl suport niciodată „imposibil”.
Și, inevitabil, în timp, se adună în jurul tău oameni care gândesc la fel. A fost foarte greu să formez o echipă care să țină pasul cu mine, să fie obsedată de detalii, să nu muncească niciodată doar pentru salariu, ci pentru că vrea să își pună numele pe un proiect bun. Dar și când au început să se adune astfel de oameni în jurul meu…m-am simțit invincibilă. Acum am chiar colegi care ma depășesc.
Pari idealistă. Cum au reacționat clienții la echipa ta, la stilul tău de a face business?
Îți spun cum. Unii dintre cei mai mari clienți ai Bell Studio, au lucrat înainte de noi cu agenții mari. Care livrează deseori lent și superficial. Pentru ei, nu toți clienții sunt importanți. Așa că cei considerați mai mici, sunt tratați diferit. La noi, aproape toți clienții ajung să fie parte din echipă. Lucrăm cu ei de mulți ani și ajung să se bazeze pe noi mult dincolo de obligațiile specificate în anexe și contracte. Suntem ultra rapizi și nu spunem niciodată „nu se poate”.
Pentru noi, faptul ca suntem echipa Bell Studio e un mod de viață. Ne place să lucrăm împreună, ne place ce facem, ne susținem unii pe alții iar asta se vede și în proiectele noastre. Atunci când dăm de greu – un volum mai mare de lucru sau o idee mai dificil de implementat, strângem rândurile și rezolvăm.
Suntem liberi să fim fericiți la job. Și nu scutim niciun efort pentru asta.
Ce părere ai despre RePatriot? Tocmai ai participat pentru prima oara la summit.
Mi se pare un demers curajos și absolut necesar pentru strategia națională. Oricât de greu ar fi, suntem datori să ne adunăm, să folosim experiența noastră din țări mai bogate și mai dezvoltate în favoarea țării noastre. Dacă noi, obișnuiți să avem curaj, să ne adaptăm la alte culturi, să performăm, nu putem schimba România, atunci cine?
Și mi se pare foarte impresionant că sub umbrela RePatriot s-au adunat deja atât de mulți oameni valoroși. Asta creează anvergură și de aici va veni puterea de a genera în România o nouă epoca istorică.
Andra Giucă