Diaspora Start-up
Update 6 noiembrie: Ce pași urmezi pentru a primi 40.000 de euro pentru o afacere, dacă revii în țară
Românii din diaspora pot beneficia de programul Diaspora Start-Up prin înscrierea în cadrul proiectului la una din cele 32 de organizații care asigură finanțarea noilor afaceri (vezi lista mai jos). Deja o mare parte dintre acestea au început înscrierile. În următoarea perioadă vor urma conferințe de promovare în mai multe orașe din străinătate.
Trei exemple unde vă puteți înscrie:
- https://ro-win.ro/consultanta-finantare-startup-diaspora/
- http://antreprenoracasa.inceptus.ro/
- http://startup4diaspora.ro/
Câțiva pași de urmat:
1.Verifică dacă îndeplinești condițiile de înscriere la activitățile programului
Grupul ţintă căruia i se adresează programul Diaspora Start-up este format din cetăţeni români în vârstă de cel puţin 18 ani care sunt la data înscrierii în program șomeri, persoane inactive sau angajați. Ei trebuie să facă dovada rezidenței sau a domiciliului în străinătate pe durata a cel puțin un an din ultimii trei ani și să îndeplinească condiţiile de mai jos:
- să urmărească înființarea unei afaceri nonagricole în mediul urban;
- să aibă reşedinţa sau domiciliul în mediul rural sau în cel urban, într-una dintre cele şapte regiuni mai puțin dezvoltate ale României, respectiv Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia, Centru, Sud-Est sau Sud Muntenia. Persoanele din regiunea București-Ilfov nu sunt eligibile în cadrul acestui program de finanțare;
- să aibă reședința sau domiciliul în regiunea în care se implementează proiectul;
- să demonstreze experienţa antreprenorială prin documente de înfiinţare a unei societăţi comerciale în străinătate, precum şi prin documente care să ateste experienţa specifică în domeniul în care doreşte sa iniţieze o afacere prin intermediul programului analizat sau:
- să demonstreze capacitatea tehnică şi profesională prin: contract de muncă, contract de colaborare etc. în domeniul în care doreşte să iniţieze o afacere prin intermediul programului;
- să demonstreze expertiza prin documente, recunoscute de statul român, care să ateste finalizarea studiilor de specialitate în cadrul unor instituţii de învăţământ superior din străinătate, precum şi alte documente ce atestă certificări/formări ca urmare a unor cursuri de scurtă durată în domeniul în care doreşte să iniţieze o afacere prin intermediul programului.
2.Înscrie-te în cadrul activităților de formare profesională
Administratorii schemei de finanțare organizează, în perioada curentă, înscrieri în cadrul programelor de formare profesională, ca activitate inițială și obligatorie pentru întregul program Diaspora Start-up.
Astfel, dacă îndeplinești condițiile amintite la punctul anterior, va trebui să cauți organizațiile care desfășoară cursuri de antreprenoriat în regiunea în care ai domiciliul și reședința.
Administratorii schemei de minimis vor selecta cel puțin 200 de persoane aparținând uneia sau mai multor categorii de grup țintă amintite anterior, în vederea participării la cursurile de formare antreprenorială.
Programul de formare antreprenorială va avea alocate cel puțin 40 de ore/cursant și va conține atât o componentă teoretică, cât și o componentă practică.
3.Pregătește și prezintă un plan de afaceri
După ce cursul de formare profesională în domeniul antreprenoriatului este încheiat, administratorul schemei de minimis va organiza un concurs de idei de afaceri, iar participanții la curs vor putea întocmi și prezenta un plan de afaceri.
Planurile de afaceri vor fi supuse aprobării unui juriu în care vor fi implicați reprezentanți ai mediului de afaceri și ai patronatelor din aria de implementare a proiectului, cu respectarea principiilor de incompatibilitate și confidențialitate.
Din cel puțin 200 de participanți la cursul de antreprenoriat vor trebui selectate cel puțin 20 de planuri de afaceri.
4.Implementează planul de afaceri
După selectarea planului de afaceri în vederea acordării sprijinului financiar nerambursabil, persoanele fizice vor primi sprijin pentru înființarea unor întreprinderi noi.
Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va trebui să angajeze, la cel târziu șase luni de la semnarea contractului de ajutor de minimis, cel puțin două persoane.
Persoanele angajate în cadrul întreprinderilor nou înființate vor avea, în mod obligatoriu, domiciliul sau reședința într-una din regiunile mai puțin dezvoltate, în mediul urban sau rural.
Persoanele fizice care vor câștiga concursul de idei de afaceri vor primi 40.000 de euro pentru implementarea propriilor planuri, însă în două tranșe;
- 75% din bani, reprezentând 30.000 de euro, se vor plăti în avans, înainte de demararea activităților descrise în planul de afaceri;
- 25% din ajutorul nerambusabil, respectiv 10.000 de euro, se vor plăti la finalul implementării proiectului, doar după ce toate condițiile asumate au fost îndeplinite.
Tranșa finală va fi achitată doar dacă activitățile planului de afaceri au fost realizate și au fost create cele două locuri de muncă asumate.
5.Monitorizarea proiectului
După finalizarea proiectului și încasarea tranșei finale a sprijinului nerambursabil, antreprenorii trebuie să mențină cele două locuri de muncă pentru o perioadă de cel puțin șase luni.
La finalul implementării proiectului, indiferent de cauzele care determină eventuala fluctuație a numărului de persoane angajate, antreprenorul are obligația de a se asigura că numărul persoanelor angajate în cadrul întreprinderii nou înființate este cel puțin egal cu numărul total asumat inițial.
Sursa: avocatnet.ro
—
Update 10 iulie: S-a publicat lista organizațiilor care vor acorda max. 40.000 Euro unor români din străinătate, pentru mici afaceri în țară
Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Capital Uman (AM POCU), din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, a aprobat 32 proiecte în valoare de 76 milioane euro, prin Diaspora Start Up.
Proiectele sunt destinate antreprenorilor români care au domiciliul în străinătate de minimum 12 luni și doresc să-și înființeze o afacere în România, pot accesa ajutorul de minimis în valoare maximă de 40.000 euro și pot urma programe de formare antreprenorială (inclusiv de tip e-learning), prin intermediul administratorului schemei de antreprenoriat.
Lista completă a organizațiilor care vor acorda max. 40.000 Euro unor români din străinătate pentru mici afaceri în România, aici:
1. ASOCIATIA PENTRU PROMOVAREA AFACERILOR IN ROMANIA
2. FUNDAŢIA CENTRUL DE PREGĂTIRE PROFESIONALĂ VĂLCEA
3. PAIDEA S.R.L.
4. ASOCIAŢIA EXCELSIOR PENTRU EXCELENŢĂ ÎN EDUCAŢIE DIASPORA ÎNTREPRINZĂTOARE
5. UNIC SPORTS SRL
6. ASOCIATIA INCEPTUS ROMANIA
7. EDUCATIVA S.R.L.
8. ASOCIATIA EUROPEANA PENTRU O VIATA MAI BUNA
9. WORK CONSULTING SRL
10. CONSILIUL NATIONAL AL INTREPRINDERILOR PRIVATE MICI SI MIJLOCII DIN ROMANIA
11. INTERLOG COM SRL
12. ASOCIATIA PENTRU DEZVOLTAREA ANTREPRENORIATULUI FEMININ
13. UNIVERSITATEA “DUNAREA DE JOS”
14. EURO BEST TEAM SRL
15. ASOCIAŢIA DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ “EURONEST” – A.D.I.E.
16. FEDERATIA ORGANIZATIA NATIONALA A PERSOANELOR CU HANDICAP DIN ROMANIA – ONPHR
17. CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE CARAS SEVERIN
18. EURO BEST TEAM SRL
19. EURO BEST TEAM SRL
20. PROGRESS TEAM SRL
21. GLOBAL COMMERCIUM DEVELOPMENT SRL
22. Antreprenor Diaspora RO_ES
23. ASOCIATIA “CENTRUL DE DEZVOLTARE SMART”
24. CREATOR EUROPEAN CONSULTANTS SRL
25. OFICIUL TERITORIAL PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE CLUJ-NAPOCA
26. ASOCIATIA PATRONILOR ŞI MESERIAŞILOR DIN JUDETUL CLUJ
27. ASOCIATIA “CENTRUL DE DEZVOLTARE SMART”
28. FEDERAŢIA AGRICULTORILOR FERMIERUL
29. OTP CONSULTING ROMANIA SRL
30. SIAB DEVELOPMENT SRL
31. SIAB DEVELOPMENT SRL
32. CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE BRASOV
Aceste organizații au depus proiecte începând cu 12 octombrie 2016, dar evaluarea a durat până acum.
Sursă: startupcafe.ro.
—
Programul Diaspora Start-up: se deschide apelul pentru propuneri de scheme de grant
Ministerul Fondurilor Europene – România, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni, deschid apelul pentru Programul „Diaspora Start-up”, cu o alocare de 30 milioane euro din POCU 2014-2020.
Cei care doresc să fie administratori de schemă de antreprenoriat pot depune proiecte începând de astăzi, până la data de 29.11.2016, ora 16:00.
Sursă foto: DPRRP
În prima etapă, administratorii de schemă de antreprenoriat depun propunerile de proiecte în valoare de maximum 5.000.000 euro prin care se angajează să pregătească viitorii antreprenori și să le acorde acestora subvenții pentru lansarea afacerilor în țară. Entitățile care intră în parteneriat pentru crearea administratorilor de schemă de antreprenoriat pot fi: furnizori de Formare Profesională Continuă autorizați, publici și privați; organizații sindicale și patronate; membri ai Comitetelor Sectoriale și Comitete Sectoriale cu personalitate juridică; autorități ale administrației publice locale (unități administrativ-teritoriale); asociații profesionale; camere de comerț și industrie; ONG-uri; universități; Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri și instituții/ agenții/ organizații subordonate/ coordonate de acesta; parteneriate între categoriile mai sus menționate.
Condiția obligatorie este existența unui parteneriat cu o entitate a românilor din diaspora.
Propunerile de proiect pot fi depuse începând de astăzi, până la data de 29.11.2016, ora 16:00. Detalii despre program pot fi consultate AICI.
În cea de-a doua etapă, cetățenii români eligibili, care doresc să își înființeze o companie, pot accesa fonduri în valoare maximă de 40.000 de euro și pot urma programe de formare antreprenorială de tip e-learning, prin intermediul administratorilor de schemă de antreprenoriat. Sunt eligibili cetățenii români cu vârsta minimă de 18 ani, care fac dovada rezidenței sau a domiciliului în străinătate de minim 12 luni și doresc să înființeze o afacere în România.
MAE-DPRRP are în vedere facilitatea contactului dintre entitățile din România care doresc să colaboreze cu organizații ale românilor din străinătate, pentru stabilire de parteneriate în vederea constituirii administratorilor de schemă de antreprenoriat. Organizațiile din diaspora interesate de acest program sunt invitate să trimită date de contact, până la data de 30 octombrie 2016, la adresa diaspora@mae.ro, pentru a fi incluse într-o listă ce va fi pusă la dispoziția entităților din România prin publicare pe site-ul DPRRP și MFE.
Despre „Diaspora Start-up”
Schema de antreprenoriat își propune să creeze oportunități de reîntoarcere în România pentru cetățenii stabiliți în străinătate și să valorifice abilitățile dobândite de aceștia (antreprenoriale și/sau profesionale), prin deschiderea unei afaceri în țară.
În acord cu prevederile POCU 2014-2020, sunt considerate eligibile activitățile care urmăresc încurajarea antreprenorialului și a ocupării pe cont propriu prin susținerea înființării de întreprinderi cu profil non-agricol în zona urbană. Prezentul apel va fi dedicat tuturor regiunilor de dezvoltare din România, cu excepția regiunii București – Ilfov.
Diaspora Start-up face parte din Axa prioritară 3 – Locuri de muncă pentru toți, Prioritatea de investiții 8iii – Activități independente, antreprenoriat și înființare de întreprinderi, inclusiv a unor microîntreprinderi și a unor întreprinderi mici și mijlocii inovatoare, Obiectivul specific 3.7. – Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil non-agricol din zona urbană.
Descarcă Ghidul Diaspora Start up aici.
Sursă: mae.ro și startupcafe.ro