Rezultate studiu 2017 despre Diaspora românească: 56% dintre românii emigrați își doresc să investească în România
57% dintre românii emigrați vor să se întoarcă în țara, conform rezultatelor celui mai amplu studiu despre diaspora românească, comandat de RePatriot și realizat de Open-I Research. În funcție de țara de emigrație, cele mai mari procente se înregistrează în Italia (68%) și Marea Britanie (63%), iar cele mai mici în Germania și Statele Unite (43%).
Studiul a fost realizat în contextul Summit-ului de business “Investim în România” din București și Poiana Brașov, unde sunt așteptați peste 250 de oameni de afaceri români din toată lumea.
Obiectivele majore ale Summit-ului sunt fructificarea oportunităților de investiții oferite de România în acest moment, facilitarea dialogului dintre antreprenorii din Țară și cei din Diaspora, lansarea de parteneriate strategice și de noi afaceri. România oferă oportunităţi de afaceri și acestea pot fi folosite mai bine prin puntea făcută între mediul de afaceri național și cel din Diaspora.
“Pentru a investi în țara lor, românii au nevoie de încredere și de oportunități, au nevoie de exemple de succes în care să se regăsească. Corupția, birocrația și neîncrederea în clasa politico-administrativă sunt principalele bariere pentru repatrierea prin antreprenoriat. Încercăm să micșorăm aceste bariere prin puterea exemplului, prin platforma RePatriot, prin întâlniri directe în care lucrăm împreună umăr la umăr pentru a genera plusvaloare afacerilor noastre și României”, a declarat Marius Bostan, inițiatorul RePatriot.
Astfel, 56% dintre românii emigrați vor să investească în România (iar cei din Marea Britanie vor să investească în România în pondere de 69%), considerând că cele mai atractive domenii sunt turismul (37%) și agricultura (38%), însă principala lor barieră este corupția din România.
“Un trend interesant și explicabil în contextul Brexit se observă la românii din Marea Britanie, care, pe lângă faptul că vor să se întoarcă în țară în procent foarte mare, vor să și investească în România, marea majoritate dorind să înceapă o afacere (56%). Românii din diaspora cu experiență în mediul de business sunt cel mai potrivit catalizator pentru atragerea de investiții românești și străine noi”, a declarat Claudiu Vrînceanu, unul din liderii proiectului RePatriot.
Pentru românii care vor să se întoarcă, principalul motiv este regăsirea “cuibului” (68% spun că vor să fie “din nou acasă”). Foarte promițător, 47% vor să facă ceva pentru România, iar 39% vor să înceapă o afacere în țară. Dintre românii din Marea Britanie care vor să se întoarcă în țara, 56% vor să înceapă o afacere. Ei se declară optimiști cu privire la potențialul de schimbare al României și, în plus, vor să folosească aici lucrurile pe care le-au învățat, și să ajute la schimbarea în bine a mentalității românești (“Vreau să aduc o cultură a responsabilității în Romania”).
“Faptul că cei care vor să se întoarcă au potențialul de a aduce o energie nouă și de a schimba mentalități, pe lângă faptul că vor să și investească în afaceri, reprezintă una din cele mai importante concluzii ale studiului”, a declarat Adina Nica, Managing Director Open-I Research.
43% dintre românii din diaspora estimează că în următorii ani lucrurile se vor îmbunătăți în România, iar 26% cred că lucrurile se vor înrăutăți.
“Dintre românii care nu vor să se întoarcă în țară (43% din românii emigrați), 82% declară că principalul motiv este corupția și 70% clasa politică. Dacă aceste probleme s-ar ameliora, împreună cu îmbunătățirea sistemului sanitar și reducerea birocrației, aceștia ar lua în considerare repatrierea. Din păcate, cei care nu vor să se întoarcă în țara sunt cei în care s-a investit cel mai mult pentru educație în ultimii ani, ei având, mai mult decât media, studii superioare și vârstă între 25 și 45 de ani”, a declarat Adina Nica.
Odată emigrați, românii țin legătura cu țara, în special cu familia. Mai mult decât atât, ei transferă bani în țară, 71% au transferat bani în ultimele 12 luni (procentul cel mai mare se înregistrează la emigranții din Spania, 78%).
“În cultura românească familia este o valoare centrală. Părinții fac tot ce le stă în putință pentru a asigura copiilor un trai mai bun. Acesta este și motivul pentru care cei mai mulți au ales calea emigrării, făcând astfel un compromis, rupându-se de familie pentru a îi face un bine acesteia. De aceea, în unele cazuri copiii și soțul/soția ramași în țară, dar și depărtarea de familia lărgită îi face pe cei mai mulți să nu se simtă împăcați cu noua viață, de emigrant. 72% simt lipsa celor dragi ca principal dezavantaj al emigrării”, a spus Adina Nica.
Studiul privind românii din diaspora a fost inițiat în august 2017, de către agenția de cercetare Open-I Research la cererea RePatriot și poate fi descărcat de AICI.
Chestionarul a fost completat online de către 1192 români emigrați în țări precum Spania, Italia, Marea Britanie, Irlanda, Germania, SUA, Franța, Canada, Austria, Norvegia, Belgia.
Despre Open-I Research
Open-I Research este o companie de cercetare pentru strategie de marketing. Fondatorul companiei Open-I Research, Adina Nica, este unul din cei mai experimentați cercetători de pe piața românească, atât în companii de research, cât și în Marketing în companii-client și în consultanța de Management si Marketing.
Despre RePatriot
RePatriot, proiect al Fundației Romanian Business Leaders, este o platformă de inspirație, consiliere și informație, care își propune să faciliteze accesul românilor din străinătate la oportunitățile din țară. Prin conferințele RePatriot din toată Europa, la care au participat deja peste 4000 de români, dar și prin cele din țară, prin platforma www.repatriot.ro, românii din Diaspora pot accesa informații utile, exemple, educație antreprenorială, parteneriate, consultanță și oportunități din țară pentru a deveni antreprenori acasă sau pentru a sprijini România din țara de unde se află.
Fundația Romanian Business Leaders-RBL este o organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care asigură o platformă de acțiune și implicare socială pentru liderii din mediul privat. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii.
Direcţiile de acţiune ale fundaţiei sunt: Educaţia, Cultura Antreprenorială şi Buna Guvernare.