Antreprenorești- Adoptă un Sat!
ANTREPRENOREȘTI- ADOPTĂ UN SAT – pentru o Românie sustenabilă de la firul ierbii
CONTEXT
Magia satului constă în simplitatea naturală a acestuia, iar evoluția sa armonioasă s-a produs ascultând formele reliefului și respectând regulile nespuse ale pământului și locuitorilor săi. Veșnicia s-a născut la sat spune Blaga. Însă veșnicia pare că vrea să plece, iar magia sa își piardă scânteia cu 0.67% pe an: opt din zece români care pleacă să muncească în străinătate provin din mediul rural; populația rezidentă a României scade în fiecare an cu 80.000 de persoane, echivalentul a 24 de comune (Conform INS România are în total 2861 de comune). România este o țară cu un grad profund de ruralitate, în care agricultura este ocupația de bază a locuitorilor din mediul rural – conform Institutului Național de Statistică zonele rurale ocupă 87,1% din teritoriul României, cuprinzând 44,9% din populație.
NEVOIE
Prin proiectul Antreprenorești, initiațivă concepută sub umbrela Summitului RBL și apărută spontan ca idee în mai multe grupuri de lucru, ne propunem să încapsulăm magia satului în borcane trainice, sustenabile. Lipsa unei culturi de management și a spiritului antreprenorial în zona rurală, atât la nivel de management instituțional local, cât și informal face ca performanța și atractivitatea satului să scadă, deși există, conform studiilor, un potențial de creștere substanțial (cf. studiu MADR). Educația scăzută, lipsa de expertiză și de empowerment ce caracterizează liderii formali și informali, responsabili de sustenabilitate și continuitate la nivel local, îngreunează inițiativele locale și/sau naționale care-și propun schimbări în satele românești.
OBIECTIVE
- Pe termen mediu (1 an), proiectul Antreprenorești – Adoptă un Sat are drept obiectiv să construiască strategii de dezvoltare viabile pentru 2017- 2020 pentru 10 comune identificate.
- Un obiectiv la fel de important este și dezvoltarea unui model scalabil al proiectului, care va putea fi replicat și în alte comunități de pe teritoriul României.
Concret, urmărim să producem rezultate palpabile și replicabile în comunitățile rurale din România, prin transfer de know-how specific (fonduri europene, management, schimb de experiență etc.), mentorat pentru antreprenori și administrație locală și prin identificarea potențialului local de dezvoltare economică.
COMUNITĂȚI – criterii:
- Vom alege comunități din județele Argeș, Prahova, Buzău, Teleorman, Dâmbovița, Brăila, Ialomița, Călărași, Giurgiu, Tulcea, Olt, Gorj, Constanța, Mehedinți, Galați, Vrancea, Vâlcea și Dolj.
- Ne vom îndrepta spre acele comunități unde găsim deschidere de la autoritățile locale și gospodarii satului.
- Mergem către acele comunități unde mai există tineri.
DIRECȚII DE ACȚIUNE:
- Acces la programe online de educație
- Consultanța juridică
- Finanțare
- Expertiză pe dezvoltarea planului de afacere, pe marketing etc
- Promovarea exemplelor de succes
- Schimb de experiență între sate
- Facilitare acces pe piețe de desfacere
- Training de lidership pentru tineri
- Identificare obiective turistice din zonă și incluse într-un circuit turistic
- Advocacy pentru a modifica pragul pus pentru tinerii fermieri pe programul PNDR.
PARTENERI:
GMP GROUP, FNTM, Fundația PACT, Romanian American Foundation, FNGAL, CRONO, CIVITAS, CERE, FAN Curier, MedLife, B-Team, CEC, Aquatica Experience, celelalte inițiative RBLS16 (Școala de curaj, Meseriașii etc.) și alte proiecte RBL, precum Mentoria.
ECHIPĂ:
Adriana Man – Eximtur, Alexandru Potor – FNGAL, Alina Arsene – Evolva Consultant, Andra Giucă -Voss Review, Andreea Toma – Leroy și Asociații SCA, Cristina Butunoi – GMP Group, Daniel Dumitrescu – Consultant Independent, Daniela Marișcu – Aqua Azur Piscine, Dragoș Petrescu – City Grill, Elena Pâslaru – The Cover, Emil Munteanu – Power Net Consulting, Felix Daniliuc – Raiffeisen Leasing Romania, Felix Pătrășcanu – FAN Courier, Felix Tătaru – GMP Grup, Florentin Boda – General Survey Corporation, Gabriel Istoc – B-team Consult and Services, Ioana Traistă – Fundația PACT, Laura Florea – Point Public Affairs, Laura Popa – Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri, Mădălin Dobre – eMag, Marius Bostan – RePatriot, Marius Țapu – Artsani Construct, Mihai Marcu – MedLife, Mihail Gălățanu – Revista Agricult, Sergiu Manofu – Travel Ideea, Simona Mitrea – Kleine-Schule, Sorin Ignat – Banca Transilvania
EVALUARE
Ca modalitate de monitorizare a evoluției, grupul de lucru își propune realizarea unui raport-concluzie la un an de proiect, care să cuprindă pașii întreprinși pentru selecția celor 10 comune, modalitatea de lucru cu acestea și documentele ce au stat la baza transferului de know-how alături de o serie de concluzii ce pot contura evoluția viitoare a inițiativei.