Midas List – Cele mai profitabile companii din România din ultimului deceniu
Cele mai profitabile 100 de companii din România au realizat, cumulat, un profit de 120 de miliarde de lei în perioada 2011-2020, la afaceri cumulate de 1.735 de miliarde de lei adică ~ 6.91% profit raportat la turnover, potrivit datelor centralizate de CreditSky pentru Forbes România. În realizarea topului, am luat în calcul doar companiile care au înregistrat profit în fiecare din ultimii 10 ani, conform datelor raportate în baza de date a Ministerului de Finanțe.
Cea mai mare parte a companiilor aflate în top 100 sunt deținute de investitori străini. Practic, două din trei companii (66%) din top 100 cele mai profitabile sunt controlate de acționari străini. „Este rezultatul deschiderii și integrării economiei românești în fluxurile comerciale globale și în ecosistemul economic al Uniunii Europene, a stadiului restructurării și tranziției economiei românești și a capacității capitalului românesc de a fi fost acumulat”, afirmă Bogdan Patriniche, Fondatorul Credit Sky, un bancher român cu mai mult de două decenii de experiență în City-ul londonez. Dacă folosim drept criteriu ponderea multinaționalelor în cifra de afaceri și profitul net cumulat al firmelor din top 100 valorile cresc la 79% și, respectiv, 77%.
De altfel, dintre cele 34 de companii cu acționari români din topul celor mai profitabile 100, cea mai mare parte, adică 23, sunt deținute de antreprenori locali, 11 fiind controlate de statul român.
În ciuda numărului mic, Mircea Varga remarcă o tendință pozitivă.
“Este îmbucurător că dacă ne raportăm la anul 2020, ponderea firmelor antreprenoriale românești din acest top din punct de vedere al profitului net generat crește de la o medie de 14,5% pe cei 10 ani, la 21,7% în 2020, ceea ce arată o creștere a profitabilității acestor companii.”
Mircea Varga, unul dintre cei mai experimentați manageri din domeniul financiar, fost CFO în cadrul grupului Țiriac.
El subliniază creșterea marjei nete a profitului de la o medie de 8% în perioada 2011-2020 la 9,7% în anul 2020. În plus, profitul net al anului 2020 este cu peste 90% mai mare decât media profitului net al celor 10 ani luați în analiză, în timp ce în cazul celorlalte două tipuri de companii – de stat și cu acționari străini – se înregistrează o creștere mai mică de 20%. „Acest lucru este un semnal foarte bun că firmele antreprenoariale românești devin din ce în ce mai sănătoase, însă din păcate, în continuare acestea reprezintă doar puțin peste 15% din cifra de afaceri a acestui top și implicit o pondere nesemnificativă în economia românească”, completează Mircea Varga.
Cea mai profitabilă companie din România în ultimul deceniu, deloc surprinzător pentru cei care urmăresc an de an clasamentele realizate de publicațiile economice, a fost societatea de stat Romgaz, care a înregistrat în perioada 2011-2020 un profit net cumulat de peste 12 miliarde de lei la o cifră de afaceri cumulată de peste 42 miliarde de lei.
Pe locul doi se află tot o companie deținută de acționari români, dar privați. Dedeman, firma fraților Pavăl, a realizat un profit total de peste 7 miliarde de lei la afaceri cumulate de aproape 51 de miliarde de lei sau o marjă de 13,72% profit raportat la cifra de afaceri.
Chiar dacă primele două locuri sunt ocupate de companii românești, multinaționalele domină clasamentul celor mai profitabile companii din România, în top 10 aflându-se retaileri (Kaufland), producători de mașini (Automobile Dacia/Renault), de componente destinate industriei auto (Continental Automotive Products), jucători din domeniul telecomunicațiilor (Orange), din industria bunurilor de larg consum (British American Tobacco) sau energie (Engie) și petrol (OMV). „Adică societăți globale, leaderi de piață, cu branduri mature, prezente în sectoare non-ciclice”, constată Bogdan Patriniche.
Cum trebuie să se raporteze liderii de business la profitul?
Profitul este forța motrice a unei afaceri: comandă o mișcare și produce o mișcare. Niciun producător nu poate produce în pierdere, fiind „obligat” să facă profit pentru a putea relua ciclurile de producție. Esențial este însă cum face acest profit! La TRANSAVIA, facem totul după reguli. Avem o afacere integrată vertical 100%, ceea ce ne permite să controlăm costurile și să respectăm cele mai stricte reguli pentru ca toate produsele noastre să fie de cea mai bună calitate și siguranță, de fiecare dată. Pentru noi, profitul înseamnă viitor și de aceea trebuie să fie sustenabil, reaplicabil și să alimenteze creșterea. Investim constant din profitul realizat, fără niciun ajutor extern (fonduri de stat, împrumuturi bancare etc.) pentru a oferi consumatorilor calitate absolută și siguranță maximă, pentru a proteja mediul, pentru a asigura venituri echitabile angajaților noștri și pentru a susține comunitățile în care activăm.
Articolul complet pe forbes.ro