Constanța Stuparu despre ”a învăța și a-i învăța pe alții să învețe”
Spune-ne câteva cuvinte despre tine. Ce crezi tu că te definește cel mai bine?
Pot spune că mă definește cel mai bine spiritul de autodepășire, vocația profesională și empatia față de persoanele aflate în oricare dintre situațiile de marginalizare, de excludere socială. Am 63 de ani și o mare pasiune: a învăța și a-i învăța pe alții să învețe. Am locuit în Spania timp de aproape 17 de ani și am reușit să obțin Certificatul de traducător pentru limba spaniolă și autorizația corespunzătoare din partea Ministerului Justiției, colaborând, ca traducător-interpret autorizat cu Consulatul României din Madrid. Timp de câțiva ani am fost mediator intercultural în cadrul Administrației Bibliotecilor Publice din Regiunea Madrid, contribuind astfel la integrarea comunității românești și promovarea culturii române. De aici am fost propusă pentru o bursă și am urmat un Master în Imigrație, Refugiu și Relații Intercomunitare, la Universitatea Autonomă din Madrid.
_
Cum a fost plecarea din România și să deschizi o afacere acasă?
Plecarea din România a survenit în 2002, atunci când mulți români își încercau norocul în afara granițelor, iar țările vest-europene au fost invadate de familii cu copii de vârstă școlară. Am aflat că va fi nevoie de cadre didactice, am cerut un concediu de 3 ani pentru a studia limba spaniolă, mi-a plăcut și am rămas pentru a mă prezenta la concursul organizat de Institutul Limbii Române pentru a fi profesor de Limbă, Cultură și Civilizație Românească. Timp de 11 ani i-am apropiat și i-am ținut aproape de limba maternă pe copiii imigranților români din regiunea Madrid. În ceea ce privește repatrierea, cred că este vorba despre dorința de a aplica într-o formă sau alta ceea ce am învățat și ceea ce mi-a plăcut din sistemul educativ spaniol.
_
Cum vezi extinderea afacerii tale în continuare? Ce planuri ai?
Programul “AFTER SCHOOL” Tandem Academy pentru elevii mici este un serviciu adus comunităţii, nesubstituindu-se familiei, dar ajutând părinţii care solicită seviciile oferite de noi, este un adaos educaţional de tip instituţional, subsumat educaţiei nonformale, aflată în raport de complementaritate cu educaţia formală. Copiii au posibilitatea de a fi supravegheaţide personal cu pregătire specială, într-un cadru de grup care poate stimula capacitatea lor de relaţionare interpersonală cu cei de aceeaşi vârstă dar şi cu vârste diferite.
After School-ul reprezintă o alternativă extraordinară pentru părinții al căror program de muncă nu se pliază niciodată pe programul școlar al copiilor. Astfel, un after school asigură elemente cheie pentru părinți și elevi: siguranță prin preluarea copiilor de la școli și transportul lor acasă, supravegherea copiilor la realizarea temelor, învățarea de limbi străine esențiale înobținerea de rezultate bune, asigurarea meselor pentru copii dar și a unor activități destinate timpului liber al fiecărui copil.
Ca o noutate, și pentru diferențierea de competitori, se propun pateneriate pentru examinarea copiilor pe diferitele nivele de competenţă lingvistică definite de Cadrul Comun European de Referință pentru Limbi şi obținerea certificatelor de atestare a cunoștințelor pentru limbile străine: Atestat Cambridge/British Council şi DELE/Institutul Cervantes.
Pentru moment ne concentrăm pe ce am început, extinderea se va face de la sine datorită numeroaselor solicitări pe care le primim. Secretul succesului vine din calitatea serviciilor pe care le oferim, dar mai ales din pasiunea pe care o punem în tot ceea ce facem. Am reușit să formez cadre tinere cu spirit mare de echipă. Ne considerăm o familie și ne străduim să fim la înălțime. Satisfacțiile vin atunci când părinții și elevii noștri sunt încântați de ceea ce facem și din recomandările pe care ni le fac.
Pot spune că începutul a fost greu și anevoios, dar am reușit să ne facem cunoscuți în Drobeta Turnu-Severin, județul Mehedinți și solicitările de înscriere au început să vină de la sine. Am reușit și satisfacțiile sunt pe măsură.
_
Vom oferi, în viitor, burse pentru copii care provin din familii aflate în risc de excludere socială. Se vor transmite criteriile de accesare școlilor și serviciilor sociale locale. De asemenea vom organiza tabere de vară pentru copiii dornici să își îmbunătățească abilitățile de conversație în limba engleză, îmbinând activitățile de dezvoltare personală cu distracția și aventura.
_
Ce părere ai despre programul RePatriot? Ce le-ai recomanda românilor din Diaspora?
Cred că este un program de mare ajutor și care îi poate informa pe mulți dintre cei ce au făcut alegerea de a se întoarce în țară. Românilor încă plecați, care au intenția de a se întoarce, le pot spune că România are mult potențial și că va crește. Să nu aștepte prea mult pentru că este nevoie de viziuni noi și că experiența pe care au acumulat-o le poate fi foarte utilă în țară și, cu siguranță, se pot bucura de multe satisfacții ACASĂ.
Andrei U.