Lecții de business învățate de la românii din California
Articolul descrie experiența unor studenți într-un schimb de experiență în Statele Unite, facilitat de comunitatea RePatriot și ambasadorii noștri din SUA.
În fiecare an The Entrepreneurship Academy oferă studenților săi oportunitatea de a învăța despre mediul de start-up din străinătate. Este parte din curriculum facultății, iar cu fiecare călătorie se ivesc noi provocări. Anul acesta au petrecut 4 săptămâni în California, unde s-au întâlnit cu prieteneii RePatriot și nu numai.
Jurnal experiență, de Iulian Puiu
Am planificat călătoria cu mult timp înaintea decolării, dar așa cum ar spune Mike Tyson, “Toată lumea are un plan până încasează primul pumn.” Planurile noastre au fost date peste cap când am văzut că din peste 500 de start-up-uri contactate, doar 5 ne-au răspuns și doar 3 au acceptat să discute cu noi. Din acel moment a trebuit să ne adaptăm.
Întorcându-ne la obiectivul principal, am început să contactăm și mai multe companii. Totuși, rezultatele erau similare. După mai bine de o săptămâna, am avut norocul să întâlnim mulți români care locuiesc în California și care ne-au ajutat să înțelegem cum este de fapt în lumea business pe cealaltă parte a globului. Suntem profund recunoscători românilor care ne-au întins o mână de ajutor. Călătoria aceasta a contrazis zicala conform căruia “românii vor doar să te tragă în jos.”
Ce am învățat după o lună pe coasta de Vest a Americii?
- Move fast
De departe, capacitatea de a te mișca
repede și a itera în business este una din trăsăturile fondatorilor care creează companiile cele mai valoroase din toate punctele de vedere. Pentru a acționa astfel, trebuie să realizăm că start-up-urile la care ne tot gândim sunt doar serii de asumpții nevalidate încă. Cu alte cuvinte, este un pariu pe ceea ce credem noi că are cele mai multe șanse de reușită.
- Client-centered
Desigur că pentru a valida aceste premise și a te mișca cu adevărat repede, este nevoie să discuți constant cu clienții, să îi înțelegi și să testezi cu ei asumpțiile. Cu alte cuvinte, să poziționezi clientul în centrul afacerii, iar tot ceea ce construiești să servească nevoii acestuia. Până la urmă un start-up de succes este de fapt o soluție potrivită pentru o anumită problemă a clientului. Mai mult decât atât, soluția în sine nu este reprezentată doar de serviciul sau de produsul construit, ci și de valoarea percepută de consumatori.
- TNT, “Today, not Tomorrow”
O altă lecție pentru un antreprenor, este “acționează astăzi, nu mâine.” Seamănă cu proverbul “nu lăsa pe mâine ce poți face astăzi” și pe cât de familiar este conceptul din spate, pe atât de esențial este pentru un om de afaceri. Până la urmă, facem business cu persoane în care putem avea încredere că își vor respecta promisiunile și că ceea ce spun se va concretiza. Amânarea nu este specifică persoanelor care livrează, așa cum nu este specifică nici persoanelor care merg și “the extra mile” spre obiectivul lor. Sumarizând, antreprenorii de succes trimit acel email la timp, își respectă promisiunile la timp, se provoacă astăzi să fie mai buni și nu amână “the extra mile”.
Acestea sunt doar trei din multele lecții învățate pe pământ american, dar călătoria nu a fost numai despre business și învățare. În același timp, am explorat o cultură foarte diferită de cea de acasă.
De departe, am trăit o experiență tipic americană, în adevăratul sens al cuvântului, la primul meci de fotbal. Americanii pun foarte mult accent pe experiență și divertisment. Am avut impresia că este mai degrabă un show, decât un meci sportiv, iar tot ceea ce am văzut în filmele de la Hollywood se întâmpla și pe acel stadion.
Mai mult, am fost uimit de atitudinea lor. Sunt oameni foarte deschiși, comunicativi și veseli. Este o plăcere să interacționezi cu ei, mai ales ca turist. În același timp, apreciază foarte mult ceea ce faci și pun mai mare preț pe statutul social, decât în România. Desigur, este o diferență foarte mare între regiuni și orașe. Noi am reușit să vizităm Los Angeles și San Francisco, iar diferențele au fost semnificative. Am avut impresia că oamenii din San Francisco erau mult mai interesați de ceea ce făceai și mai deschiși să ajute tineri antreprenori.
De asemenea, pe toată durata călătoriei am avut impresia că sunt foarte bine organizați. Totul, de la trafic, până la sistemul bancar sau campusurile universitare era conceput astfel încât să fie eficient.
Pe de altă parte, ca în orice societate, și în SUA sunt anumite probleme. Niciodată nu mi-a fost frică să merg pe străzile din România, chiar și prin cele mai rău famate cartiere. Totuși, în SUA am simțit această frică când am văzut noaptea sute de oameni ai străzii.
Unii se drogau pe stradă, alții erau violenți, și toate se intamplau chiar în centrul orașului. Mai mult decât atât, cei care treceau prin zonă se comportau de parcă era perfect normal. Cred că fiecare societate are obstacolele și dificultățile ei.
Per total, a fost genul de experiență care te marchează și te influențează în moduri la care nu te așteptai. Atât eu, cât și colegii mei, încercăm să aplicăm lecțiile învățate și să construim afaceri în România așa cum am văzut în Los Angeles și San Francisco.
Călătoria aceasta nu ar fi fost la fel de memorabilă și utilă fără ajutorul românilor din California.
George Roth, Mike Costache, Cristian Călugărița, Constantin Alecse, Allan Cruse, Ruben Lazar-Mara, Dea Wilson, Jacob Segal, Călin Miclaus, Paul Mantea, Oleg Ciubotaru, Mihai Antonescu, Brenda George, Adrian Ghila, Bogdan Lițescu au fost câțiva din conectorii care ne-au deschis multe uși și antreprenorii de la care am învățat. Țin să le mulțumesc pe această cale!
De asemenea, nu am fi ajuns să cunoaștem o mare parte din aceste persoane minunate fără ajutorul prietenilor de la RePatriot. Ei ne-au recomandat și au contribuit la integrarea noastră, iar prin intermediul networkului RePatriot, care a luat amploare datorită oamenilor determinați ce au dedicat timp și bani acestui demers, implicării voluntarilor neobosiți, experiența noastră pe pământ american a fost una plină.
Pot spune că experiența din California a avut un aport considerabil în maturizarea mea. Astfel, am început să mă întreb cum ar arăta România dacă ar fi mai conectată cu românii din SUA și nu numai. Cred că avem multe de învățat de la românii de pretutindeni, iar Repatriot face o treabă excelentă în a ne reconecta și a ne readuce împreună.
Nu în ultimul rând, vreau să mulțumesc și RBL, o comunitate de antreprenori, manageri și profesioniști români din diverse domenii, uniți de dorința de a contribui la un bine public dincolo de interesele de companie, industrie sau domeniu. Într-adevăr România va fi o țară mai bună pentru business atunci când va deveni o țară mai bună pentru oamenii ei.
27.08.2020